Tijdens deze gastles ontwikkelen de leerlingen van de bovenbouw PO inzicht in scheikunde. De leerlijn is volgens het inhoudslijn van het SLO opgezet.
In overleg en afhankelijk van de beschikbare tijd kunnen een aantal experimenten worden uitgevoerd.
- Reacties waarnemen van stoffen: Mengen van stoffen en chemische en fysische reacties waarnemen.
- Analyseren van poeder: Eigenschappen analyseren van vaste stoffen. Chemische stoffen veranderen van eigenschap als ze met elkaar reageren.
- Scheiden van een mengsel vaste stoffen. Hierbij worden gebruik gemaakt van verschillende scheidingstechnieken.
- Zichtbaar maken van DNA: Extraheren van DNA met een aantal chemische stoffen. Het experiment is ook aanleiding om het onderwerp erfelijkheid te behandelen.
-Splitsen van water: Splitsen van water door middel van electrolyse in zuurstof en waterstof. Het experiment is ook aanleiding om het onderwerp energietransitie te behandelen.
Doelgroep: Bovenbouw van het Primair Onderwijs
Leerlijn: Materialen, stoffen en voorwerpen
Leergebied Oriëntatie op jezelf en de wereld,
Inhoudslijn: Verschijnselen uit natuurkunde en techniek
Kerndoel: 45
Wetenschapsklasse: Scheikunde
Context: leefwereld: thuissituatie, analyseren en scheiden van stoffen
Concept: Materialen, stoffen en voorwerpen
Leerdoel volgens SLO:
- Verkennen van waarneembare eigenschappen van stoffen: oplossen (bijv. keukenpoeders); mengen en ontmengen (laagjesvorming)
- Opzetten en uitvoeren van een vergelijkend experiment met materialen, stoffen of voorwerpen
- Onderzoeken van eigenschappen van stoffen: oplossen; mengen en ontmengen